Nieuwkomer Albert Dijksma pakt ‘buitenkansje’ in Woerden

In de snackkoerier van 11 november 2016 leest u in de nieuwe rubriek over de buitenkans die Albert Dijksma in Woerden pakte. Frites Company BV frituurt uiteraard in Florigo.

dijksma-272x154

De horeca liet in 2015 een sterke groei zien, zowel in omzet als in omvang. Er kwamen maar liefst 1000 zaken bij. Het aantal cafetaria’s bleef redelijk stabiel op ongeveer 5700. Er waren ondernemers die stopten of die voor een full-serviceconcept kozen. Maar er zijn ook voldoende starters die geloven in een nieuwe toekomst. Die krijgen vanaf nu regelmatig een podium in Snackkoerier.

Tijdens de economische crisis zochten aardig wat nieuwkomers hun heil in de horeca. Daaronder opvallend veel bouwvakkers die hun onzekere bestaan vaarweg zegden en zich omschoolden. Albert Dijksma is daarvan een goed voorbeeld. Hij gaf leiding aan een bouwbedrijf, maar koos voor een heel andere richting: hij ging in de friet.

Het valt niet mee om een afspraak te plannen met Albert Dijksma (47). De kersverse eigenaar van Frites Company in Woerden is razend druk. Hij moet de fijne kneepjes van het vak nog leren, stuurt tegelijkertijd zijn team aan, regelt de inkoop en is ook nog bezig om een volgende stap te maken.

Hoe bevalt het in de cafetariabranche?

‘Uitstekend. In de bouw hakte de crisis er flink in. Ik zag de bui al een tijdje hangen en besloot de stekker uit het bedrijf te trekken. Mijn ouders runden vroeger een snackbar in Nieuw-Zeeland. Dat leek me altijd al heel leuk om te gaan doen. Daarom is het ook de horeca geworden. Het was de afgelopen periode enorm hectisch. Alles is nieuw, er komt dus veel op me af. Maar ik heb de juiste keuze gemaakt, voel me als een vis in het water.’

Sommige starters springen gelijk in het diepe. Wat was jouw aanpak?

‘Heel gedegen. Ik heb er ruim een jaar de tijd voor genomen om tot een sterk concept te komen en een goede locatie te vinden. Ook heb ik me verdiept in regelgeving, hygiëne en veiligheid en bezocht verschillende beurzen en andere gelegenheden. Door een cursus te volgen bij Meesters van de Friet en stage te lopen bij de Frietfabriek in Amstelveen, kwam ik goed beslagen ten ijs. Die laatste mogelijkheid bood Ronald Lases me en daarvoor ben ik hem zeer dankbaar.’

De naam Frites Company lijkt niet te verwijzen naar een doorsnee snackbar?

‘Dat klopt. Ik wil me met deze zaak, een ‘ambachtelijk friethuys’, onderscheiden. Je moet tegenwoordig meer bieden dan wat standaard is. Dat is in mijn ogen van doorslaggevend belang om te slagen. Daar heb ik werk van gemaakt. Ik wilde een zaak met een uitnodigende entree en een warme uitstraling. Geen kermis, zoals je soms ziet. Felle kleuren en plastic passen niet meer in het huidige tijdsbeeld.

Hoe maak je het verschil?

‘Ik wil met mijn aanbod het verschil maken. Dat gebeurt door verse friet te serveren in combinatie met enkele hardlopers, dan praat je over de beste snacks. De aardappelen worden hier geleverd en daarna wassen, schillen en snijden we ze zelf. Dat laatste gebeurt met de hand en in het zicht van de klant. Het zorgt voor beleving en verser kan niet.’

Op 10 september was de start. Je bent zo’n twee maanden actief. Hoe loopt het?

‘Daar kan ik kort over zijn: ver boven verwachting. Onze zaak voorziet in een behoefte. Er was vreemd genoeg nog geen snackbar in het centrum van Woerden. Mede daarom heb ik voor deze A-locatie gekozen, een buitenkansje. We trekken veel passanten maar ook buurtbewoners. En niet alleen de traditionele snackbarbezoekers, ook mensen die je niet verwacht, waaronder ouderen. De verse friet is niet aan te slepen. Er gaat wekelijks 750 kilo doorheen. We krijgen veel complimenten, de producten vallen in de smaak.’

En nu rustig op deze voet doorgaan of zijn er alweer plannen?

‘Het concept staat als een huis en valt eenvoudig uit te rollen. Het is de bedoeling om op korte termijn een tweede vestiging te starten in het centrum van Amsterdam. Daarna moeten andere steden in het westen van het land volgen. Ondernemen is het mooiste wat er is, zeker op deze manier.’ 

Tips van Albert Dijksma:

Zorg voor een goede voorbereiding: ga niet over één nacht ijs.
Leg je oor te luister bij kenners en bezoek andere zaken en/of loop stages.
Ga zorgvuldig te werk als het gaat om vergunningen en wees alert bij het maken van contracten.
Open de deur niet als je nog niet helemaal klaar bent, dan loop je de hele dag achter de feiten aan.
Een vitrine past niet in een horecazaak. Het ziet er niet mooi uit en is niet functioneel. GAsten moeten erop vertrouwen dat alles vers is.
Kies voor de beste producten en een ambachtelijke uitstraling.
Denk goed na over de locatie in combinatie met het concept.